Persian Motorcycle Club --موتور سيکلت --www.motorkadeh.com-موتورکده - اولین کلوپ موتورسواری ایرانی در جهان

Monday, July 02, 2007

مختصری از تاریخچه برگزاری مسابقات سوپربایک

مسابقات جهانی سوپربایک از سال 1987 در پیست سرعت دیتونا در فرانسه آغاز به کار کرد و ازسال 1988 به تایید فدراسیون جهانی موتورسواری درآمد و در سراسر دنیا به صورت قانونی فعالیتش را آغاز کرد.
اولین مسابقه جهانی این رقابتها در همان سال در پیست دانینگتون پارک بریتانیا برگزار شد که مارکو لوچینلی از ایتالیا در آن به مقام اول رسید.

در ابتدا تنها سه شرکت موتورسازی در جهان از جمله دوکاتی، یاماها و هوندا به این مسابقات پیوستند و کمتر از دو سال شرکت های دیگر نظیر سوزوکی و کاوازاکی نیز به این مسابقات ملحق شدند.

فرق موتورهای شرکت کننده در سوپربایک با موتورهای مسابقات گراندپری موتوجی پی در حجم موتور و وزن آن است. موتورهای سوپربایک از 800 سی سی به بالا هستند در صورتی که موتوجی پی زیر 800 سی سی کار می کند.

این مسابقات که امسال بیستمین فصل برگزاری اش را جشن می گیرد با صدر نشینی جیمز تاسلند راننده بریتانیایی تیم هوندا، در حال برگزاری است.

استونر، قهرمان نیم فصل موتوجی پی

در هشتمین مسابقه فصل موتوجی پی، کیسی استونر، راننده 21 ساله و استرالیایی تیم دوکاتی، در گراندپری بریتانیا به پیروزی رسید تا یک مسابقه مانده به نیم فصل، به قهرمان بلامنازع این مرحله از مسابقات بدل شود.
در مسابقه روز یکشنبه که در هوای بارانی پیست دانینگتون پارک بریتانیا برگزار شد، علی رغم شرایط بسیار نامساعد جاده مسابقه، این موتورسوار توانست حریفان خود را یک به یک پشت سر بگذارد تا برای پنجمین بار در مسابقات فصل جاری مسابقات موتوجی پی در مکان اول از خط پایان عبور کند.

استونر که مسابقه را از مکان پنجم آغاز کرد، در دور اول مسابقه حتی تا مکان دوازدهم هم عقب افتاد، اما بار دیگر در دومین فصل حضورش در بالاترین سطح مسابقات موتور سواری در جهان، قابلیت های خود را نشان داد تا با اختلاف 11 ثانیه برتری نسبت به کالین ادواردز، موتور سوار تیم یاماها-فیات مسابقه را به پایان ببرد.

کالین ادواردز مسابقه را از مکان اول آغاز کرده بود، اما در دور پانزدهم (از 30 دور) در اثر یک اشتباه و داشتن سرعت زیاد در سر پیچی موسوم به پیچ "ملبورن"، مجبور شد از حداکثر عرض مسیر استفاده کند که همین مسئله به کیسی استونر امکان داد تا با طی کردن مسیر کوتاه تر و نزدیکتر به مرکز پیچ، پیش بیفتد.

استونر تنها در یک دور، فاصله خود با کالین ادواردز را به یک و نیم ثانیه افزایش داد.

با این پیروزی، استونر 26 امتیاز از نزدیکترین رقیب خود، ولنتینو راسی، پیش افتاد و در شرایط فعلی، اگر حتی در مسابقه بعدی که در پیست آسن (Assen) هلند برگزار می شود، در جمع 15 راننده اول مسابقه را به پایان نبرد و امتیاز کسب نکند، بازهم قهرمان نیم فصل مسابقات باقی خواهد ماند.

در مسابقات موتوجی پی، قهرمان 25 امتیاز، نفر دوم 20 امتیاز و نفرات سوم تا پانزدهم از 16 تا 1 امتیاز بدست می آورند.

اسطوره در سایه

ولنتینو راسی، که هفت بار قهرمان مسابقات جهانی موتور سواری شده (یک بار در رده های 125 و 250 سی سی و پنج بار متوالی در رده موتو جی پی) پیش از این مسابقه 14 امتیاز از استونر عقب تر و در مکان دوم رده بندی رانندگان موتوجی پی این فصل قرار داشت.

اما این موتورسوار که مسابقه را از مکان دوم و پشت سر هم تیمی خود، کالین ادواردز آغاز کرد، در طی مسابقه با مشکل مواجه بود و هر چند توانست پس از عقب افتادن در اوائل مسابقه، خود را مجددا تا مکان سوم بالا بکشد، اما با خشک شدن تدریجی مسیر پیست، با مشکل مواجه شد.

لاستیک موتورسیکلت های تیم یاماها-فیات که توسط شرکت میشلین تامین می شود، به وضوح عملکرد ضعیف تری نسبت به لاستیکهای بریجستون داشتند که از جمله تیمهای دوکاتی و سوزوکی از آن استفاده می کنند.

در نتیجه راسی، تنها سه دور مانده به پایان مسابقه و برای اینکه بخت کسب امتیاز را از دست ندهد، براحتی مکان سوم را به کریس ورمیولن، راننده تیم سوزوکی واگذار کرد و بدون تلاشی جدی برای باز پس گرفتن این مقام، مسابقه را در مکان چهارم به پایان برد.

دوکاتی در حال پیشرفت

کارشناسان پیش بینی می کردند که گراندپری دانینگتون پارک جولانگاه موتورسیکلت های دوکاتی نباشد. از آنرو که این تیم پیروزی های قبلی خود در فصل جاری را مدیون اختلاف سرعت بالای خود در مسیرهای مستقیم نسبت به دیگر تیمها بود.

در چند مسابقه و به ویژه در جریان چند بار رقابت نزدیک ولنتینو راسی و کیسی استونر، مشاهده شد که موتور سواران یاماها، در نقاط پرپیچ و خم مسیر، از تیم دوکاتی پیش می افتادند اما در مسیرهای مستقیم، دوکاتی بواسطه سرعت بسیار بالاتر در دنده های بالا، براحتی و بدون مسئله، نه تنها اختلاف را جبران می کرد، بلکه مجددا حریفان را پشت سر می گذاشت.

اما در گراندپری دانینگتون پارک، علی رغم آنکه مسیرهای مستقیم چندانی در پیست وجود نداشت، دوکاتی از حریفان عقب نیفتاد.

این مسئله می تواند تهدیدی جدی برای ولنتینو راسی باشد.

او فصل قبل، در مسابقه آخر و در اثر یک تصادف هشتمین عنوان قهرمانی خود را از دست داد، اما به نظر نمی رسد که عطش خود برای کسب مجدد این عنوان را از دست داده باشد.

با این وجود بسیاری اذعان می کنند که رقیب راسی در فصل جاری، بسیار جدی تر و قوی تر از نیکی هیدن، قهرمان فصل قبل مسابقات است.

بیلیس، برنده سوپربایک مرحله سن مارینو

تروی بیلیس، راننده استرالیایی تیم دوکاتی، با دو پیروزی در هشتمین مرحله از مسابقات جهانی سوپربایک در پیست میزانو در سن مارینو، اختلاف امتیاز خود با جیمز تاسلند صدر نشین این مسابقات را به 21 امتیاز رساند.
تاسلند راننده بریتانیایی تیم هوندا با امید به پیروزی شروع کرد، اما تنها توانست در مسابقه صبح، چهارم و در مسابقه بعد از ظهر ششم شود.

نورویوکی هاگا راننده ژاپنی تیم یاماها و مکس بیاجی راننده ایتالیایی تیم سوزوکی به ترتیب دوم و سوم شدند
رقابت جنجالی مکس بیاجی و نوریوکی هاگا در مسابقه قسمت اول (صبح) دیدنی بود و تنها سه دور تا پایان مسابقه مکس با یک سبقت اشتباه به هاگا زد و هر دو از مسابقه خارج شدند. اگر این اشتباه اتفاق نمی افتاد هر دو قسمت از این مرحله با نتایج یکسان به پایان می رسید.

بیلیس گفت: "این پیروزی ای بود که ما واقعا نیاز داشتیم. در این پیست سبقت گرفتن خیلی سخت است و تنها باید با اشتباه دیگر رانندگان به مراتب بالاتر آمد."

سن مارینو در ایتالیا نزدیکترین شهر به شرکت موتورسازی دوکاتی است و به نوعی مسابقه خانگی این تیم محسوب می شد. تماشاچیان زیادی برای تشویق تیمشان به آنجا آمده بودند و نتیجه خوبی را هم دیدند.

تاسلند با وجود نرسیدن به مقام اول در این مسابقه همچنان با 260 امتیاز در صدر جدول قهرمانی قرار دارد.

جیمز تاسلند پیش از این در سال ۲۰۰۴ در مسابقات سوپربایک قهرمان شده بود و سال گذشته با اختلاف کمی مغلوب تروی بیلیس استرالیایی از تیم دوکاتی شد و در مقام دوم کل مسابقات ایستاد.

مرحله بعدی این مسابقات 22 ماه ژوئن در پیست برنو جمهوری چک خواهد بود.

Mehdi Asghari (Hadi-Busa)

Mehdi Asghari (Hadi-Busa)
San Francisco, USA