Persian Motorcycle Club --موتور سيکلت --www.motorkadeh.com-موتورکده - اولین کلوپ موتورسواری ایرانی در جهان

Monday, March 10, 2008

معرفی تیمها و رانندگان فصل جدید 'موتوجی‌پی'


ریزلا سوزوکی: لوریس کپراسی، سه بار قهرمان رقابتهای مختلف موتوجی‌پی، کهنه سرباز ایتالیایی این مسابقات است که اولین بار17 سال پیش در مسابقات 125 سی‌سی به مقام اول رسیده بود. کریس ورمیولان 25 ساله استرالیایی، شهرتش به خاطر رانندگی در باران و ثبت اولین پیروز تیم سوزوکی پس از شش سال در گراندپری له-مان فرانسه است.

معرفی تیمها و رانندگان فصل جدید 'موتوجی‌پی'

.








کاوازاکی ریسینگ: جان هاپکینز، راننده آمریکایی از والدین انگلیسی پس از شش سال حضورش در موتوجی‌پی تنها توانسته است یکبار در مسابقه مرحله چین 2007 همراه تیم سابقش سوزوکی، بر سکوی سومی برود و در مکان چهارم لیست قهرمانی قرار بگیرد. آنتونی وست راننده 26 ساله استرالیایی با حل مشکل پشتوانه مالی، بالاخره از اواسط فصل گذشته به عنوان راننده ثابت تیم کاوازاکی به رقابت می پردازد.

معرفی تیمها و رانندگان فصل جدید 'موتوجی‌پی'


تیم تک 3 - یاماها: جیمز تاسلند راننده 27 ساله بریتانیایی، قهرمان دوبار سوپربایک جهانی، اولین سال خود در این رقابتها را پشت سر می گذارد. هم تیمی او کالین ادوارد آمریکایی، مانند تاسلند قهرمان دو دوره سوپربایک جهانی شده است. او از تیم اصلی یاماها به تیم دوم آن آمده است تا امید برنده شدن را پس از پنج سال حضورش در این رقابتها زنده کند.

معرفی تیمها و رانندگان فصل جدید 'موتوجی‌پی'

فصل جدید رقابت های 'موتوجی‌پی' از هشتم ماه مارس، در پیست لوسیل قطر آغاز خواهد شد. پیش از شروع، فصل نگاهی داریم به تیمها و رانندگان شرکت کننده در فصل جدید.
رقابت های این فصل، برای اولین بار نه در آفتاب تابان یک کشور گرمسیر، بلکه در سکوت شب بیابانی با غرش‌ موتورهای 800 سی‌سی آغاز خواهد شد.
در این فصل، انتظارات زیادی از رانندگان و تیمهای مختلف وجود دارد. ولنتینو راسی (در این تصویر) برای حفظ شهرت و قهرمانی شکست ناپذیرش می کوشد. کیسی استونر از مقام قهرمانی خود دفاع می کند و جیمز تاسلند قهرمان سوپربایک جهانی، در اولین حضورش در این رقابتها، باید خودی نشان دهد.

معرفی تیمها و رانندگان فصل جدید 'موتوجی‌پی'

هوندا ال.سی.آر: گویا عدد 10 نقش مهمی در این تیم دارد. رندی دو پونیه تنها راننده تیم ال.سی.آر پس از 10 سال بهترین مقامی که
کسب کرد مقام دوم مرحله ژاپن سال گذشته بود. او در جدول قهرمانی دهم شد و این تیم 10 سال پس از تاسیس توسط لوچیو چچیلنو برای اولین بار سال 2006 در موتوجی‌پی به رقابت پرداخت.

آغاز موتوجی‌پی با پیروزی تاریخی استونر

در آغاز فصل رقابتهای موتورسواری موتوجی‎‌پی کیسی استونر، قهرمان فصل گذشته، گام اول را با موفقیت برداشت.

این مسابقه که در پیست لوسیل، در حومه شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد، اولین مسابقه در تاریخ این رقابتها بود که شب هنگام و زیر نور مصنوعی برگزار شد.

استونر استرالیایی، برای اولین بار در تاریخ حدودا یک ساله حضورش در رقابتهای موتوجی‌پی، مسابقه را در مکانی بجز صف اول رانندگان و پشت سر سه راننده برتر در زمانگیری آغاز کرد.

با این حال هرچند او استارت موفقی نداشت و در اوایل مسابقه مجبور به عبور از هفت موتور سوار دیگر شد، اما در نهایت توانست خاطره اولین مسابقه و اولین پیروزی خود در این رقابتها را که سال گذشته در همین پیست به دست آمده بود، دوباره زنده کند.

استونر یکی ازچهار موتورسواری بود که در طی مسابقه پیشتاز بودند.

اولین پیشتاز، خورخه لورنزو، موتورسوار اسپانیایی و قهرمان رده 250 سی سی سال 2007 بود که به تیم یاماها پیوسته است.

این موتورسوار با کسب مقام اول در زمانگیری، تحسین ناظران را برانگیخت اما در مسابقه، با وجود آنکه کار را در صف اول و جلوتر از نفرات دوم و سوم آغاز کرد، اما پیشتازی او تنها چند ثانیه به طول انجامید.

پس از چهار دور، دنی پدروسا، نایب قهرمان فصل گذشته و راننده تیم هوندا بود که گرچه پیش از علامت استارت، در مکان هشتم قرار داشت اما با چابکی، پیش از رسیدن به دور اول مسابقه، از هفت راننده پیش روی خود جلو افتاد و در صدر قرار گرفت.

اما برتری او نیز تنها سه دور دوام داشت و سپس ولنتینو راسی، قهرمان هفت دوره این مسابقات بود که مسابقه را از مکان هفتم آغاز کرده بود اما به تدریج و با اتکا به مهارت خود در کنترل موتورسیکلت پس از ترمزهای دیرهنگام، از دیگر رقبا، از جمله جیمز تاسلند، قهرمان فصل قبل رقابتهای سوپربایک که اکنون در رده موتوجی‌پی رقابت می کند، پیش افتاد.

در همین بین استونر گرچه به گفته خود نمی توانست از چرخ عقب موتورسیکلتش توان لازم را دریافت کند، در میانه دور هفتم مسابقه (از 22 دور) از پدروسا، لورنزو وراسی پیش افتاد تا مسافت حدودا 118 کیلومتری این مسابقه را با میانگین سرعت 166.665 کیلومتر در ساعت و در ظرف بیش از 42 دقیقه و 36 ثانیه پیش از سایرین به پایان ببرد.

او همچنین توانست رکورد تازه ای برای سریعترین دور این پیست به نام خود ثبت کند (1 دقیقه و 55 ثانیه و 153 هزارم ثانیه).


پس از او خورخه لورنزو، و دنی پدروسا، رانندگان اسپانیایی یاماها و هوندا در مکانهای دوم و سوم قرار گرفتند، اما بهترین نتیجه نصیب آندرئا دوویتزیوسو، موتورسوار ایتالیایی شد که در اولین حضورش در یک مسابقه موتوجی‌پی، با تیم مستقل جی آی آر و موتور هوندا، در طی مسابقه دیگر مدعیان شناخته شده را آزار داد و در دور آخر مسابقه هم ولنتینو راسی را در یکی از پیچهای آخر مسیر پشت سر گذاشت تا با کسب مقام چهارم تحسین همگان را برانگیزد.

خصوصیتهای اولین مسابقه شبانه

هرچند خنک تر شدن هوا در شب، باعث پایین آمدن درجه حرارت سطح پیست و نگرانی درمورد میزان اصطکاک تولید شده بین لاستیک و سطح پیست شده بود، اما از سوی دیگر این شرایط و رطوبت بالای هوای شهر دوحه، به افزایش عملکرد موتورها منجر شده بود، به نحوی که موتورسیکلت ها به نسبت زمانهای ثبت شده در مسابقه سال گذشته که در طی روز انجام شد، بیش از یک ثانیه در هر دور سریعتر بودند.

اما از سوی دیگر، هرچند بیش از 5.4 مگاوات برق صرف روشنایی پیست شد، اما نداشتن چراغ جلو در موتورسیکلت های این مسابقات (برخلاف موتورسیکلتهای مسابقات استقامت) مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

رانندگان از وجود سایه در برخی نقاط پیست شکایت داشتند و برخی نگران بودند که فقدان نور طبیعی مانع دیدن پستی و بلندی یا نقاط ترمیم شده سطح پیست شود.

با این حال این نگرانی ها مانع ثبت سرعتهای بالای 320 کیلومتر در ساعت توسط رانندگان نشد و تنها یک راننده (آلکس دی‌آنجلیس) در طی مسابقه از پیست خارج شد.

اولین پیروزی ورمیولن و سوزوکی در موتوگراندپری

کریس ورمیولن، موتورسوار استرالیایی تیم سوزوکی، برای اولین بار پیروزی در رقابت های موتوگراندپری را برای خودش و تیم سوزوکی در شرایط سخت و بارانی پیست فرانسه به ارمغان آورد.

از اولین سال حضور سوزوکی در این رقابت ها هفت سال می گذرد که این اولین بار است این تیم در مقام اولی بر روی سکوی این رقابت ها می رود.

نفرات دوم و سوم در یک جابجایی غیر منتظره به دلیل لغزندگی پیست به ترتیب مارکو ملاندری راننده ایتالیایی تیم هوندا برنده سال گذشته همین مرحله و کیس استونر راننده استرالیایی تیم دوکاتی و صدر نشین جدول فعلی این مسابقات شدند.

پنجمین مرحله از مسابقات موتورسواری و آغاز فصل اروپایی این رقابتها، در پیست له مان فرانسه موسوم به آلیس که بیش از ۷۴ هزار تماشاچی و علاقمند موتورسواری را جذب خود کرده بود در شرایط آب و هوایی بد و باران شدید برگزار شد.

پیش از مسابقه که احتمال می رفت این بار فرانسه شاهد باران شدید باشد داوران مسابقه تشخیص دادند که مسابقه سخت و بارانی را در پیش خواهند داشت بنابراین اعلام کردند که مسابقه همراه با باران خواهد بود که طبق قانون فدراسیون جهانی موتورسواری در این شرایط هر راننده اجازه دارد تا به جایگاه برود و موتورش را با موتور مناسب با شرایط بارانی که دارای لاستیک های آج دار است انتخاب کند.

موتو جی پی

در همان مراحل اولیه باران شدت گرفت و رانندگانی چون رندی دو پونیه از تیم کاوازاکی که مسابقه خانگی او محسوب می شد به راحتی از بقیه جلو زد اما با وجود لغزندگی این پیست در یکی از پیچ ها به شدت زمین خورد و امید پیروزی یک راننده فرانسوی در خانه اش از بین رفت.

بعد از لپ دهم تقریبا تمامی راننده ها موتورهای خود را تعویض کردند و صدر نشینی و رقابت برای اول تا سومی به کل تغییر پیدا کرد.

راسی، قهرمان هفت دوره مسابقات موتوگراندپری (رده های مختلف، ۱۲۵ سی سی به بالا)، به علت عدم کنترل موتورش مغلوب چندین سبقت شد و در نهایت پنجم شد. او در مراحل اولیه جلوتر از همه رانندگی می کرد. او برای سومین بار در فصل جدید موتوگراندپری است که به علت نداشتن گریپ کافی در تایرهایش با زمین، مسابقه را به راحتی واگذار می کند.

دنی پدروسا راننده اسپانیایی تیم هوندا مسابقه را از مکان دهم شروع کرد و به راحتی مقام چهارم را کسب کرد.

نیکی هیدن، راننده آمریکایی تیم رپسول هوندا و قهرمان فصل گذشته رقابت های موتورگراندپری که پس از ناامیدی تمام در فصل جدید انتظار می رفت اولین مسابقه بی درد سر را پشت سر گذاشته، تنها دو دور تا پایان مسابقه کنترل موتورش را از دست داد و به شدت به دیواره پیست و همچنان در بدترین شرایط و ناامیدی کامل باقی ماند.

Mehdi Asghari (Hadi-Busa)

Mehdi Asghari (Hadi-Busa)
San Francisco, USA