Persian Motorcycle Club --موتور سيکلت --www.motorkadeh.com-موتورکده - اولین کلوپ موتورسواری ایرانی در جهان

Sunday, February 03, 2008

موتورسيکلت هيدروژنی 'بيش از حد بی سر و صداست'

موتورسيکلت مجهز به سلول سوختی
سازندگان سرگرم کار برای تعبيه يک صداساز مصنوعی در اين موتور هستند
نخستين موتور سيکلت هيدروژنی با يک مشکل جدی روبروست: اين وسيله نقليه بيش از حد بی سر و صداست که می تواند خطرناک باشد.

روز سه شنبه در لندن از يک نمونه اوليه از اين موتور سيکلت که می تواند به قيمتی بيش از 8300 دلار (4500 پوند) عرضه شود پرده برداری شد.

مشکل موتور سيکلت مجهز به "سلول سوختی"، که هيچ نوع آلودگی توليد نمی کند، اين است که بيش از حد بی سر و صداست.

کارشناسان می گويند می توان يک صداساز مصنوعی روی اين موتور نصب کرد، اما گروه هايی که برای کاهش آلودگی صوتی مبارزه می کنند گفتند که از دورنمای ورود موتورسيکلتی به بازار که عاری از صدای گوشخراش معمول موتورسيکلت هاست استقبال می کنند.

سازندگان نيز به نوبه خود گفتند که صداساز مصنوعی که در صورت لزوم می توان آن را خاموش کرد، می تواند عابران و ساير رانندگان را از نزديک شدن موتورسيکلت آگاه کند.

حداکثر سرعت اين وسيله نقليه که "ای ان وی" (Emissions Neutral Vehicle) نام دارد، 80 کيلومتر در ساعت با بردی 160 کيلومتری است و پيش از آنکه نياز به شارژ کردن داشته باشد می تواند چهار ساعت بی وقفه کار کند.

طراحان اين موتور می گويند که بخار آب متصاعد شده از آن از فرط پاکيزگی قابل نوشيدن است.

منبع متحرک انرژی

اما درحالی که آلودگی صوتی آن از يک کامپيوتر شخصی بيشتر نيست، مشتاقان موتور سيکلت رانی ادعا می کنند که اين "ای ان وی" فاقد عنصر "هيجان" است.

جف استون از "فدراسيون موتورسيکلت رانی بريتانيا" به بی بی سی گفت: "هر صدايی بخواهند می توانند به آن اضافه کنند، ولی اين صداها هرگز جای سر و صدای يک موتور واقعی را که موتور سيکلت ران ها در پی آن هستند نمی گيرد."

اما پيتر ويکهام، مدير "انجمن کاهش صداهای مزاحم" که می گويد موتورسيکلت ها از جمله بدترين مزاحمان صوتی هستند، از انديشه ظهور يک موتور بی سر و صدا استقبال کرد.

او گفت: "اما اگر قرار باشد يک صداساز مصنوعی به آن اضافه شود، پس فايده توليد يک موتور بی سر و صدا از اول چه بوده؟."

دکتر هری بردبری، مدير کل شرکت بريتانيايی "انرژی هوشمند" که اين موتور را توليد می کند گفت که هدف از نصب صداساز مصنوعی ايجاد صدايی خفيف برای مقاصد ايمنی است به طوری که مزاحمت ايجاد نکند.

وی همچنين توضيح داد که سلول سوختی اين موتور که به اندازه يک کيف دستی و انباشته از هيدروژن فشار بالاست را می توان از موتور جدا کرد، بنابراين امکان استفاده از آن به عنوان يک منبع متحرک انرژی که نيروی مورد نياز ساير وسايل را تامين می کند وجود دارد.

وی گفت که چشم انداز توليد يک منبع متحرک انرژی هيدروژنی از منابع گوناگون، از جمله محصولاتی مثل سويا و نيشکر، می تواند در مناطق دورافتاده يا کشورهای در حال توسعه که ايجاد شبکه های وسيع الکتريکی در آنها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نيست، مفيد واقع شود.

No comments:

Mehdi Asghari (Hadi-Busa)

Mehdi Asghari (Hadi-Busa)
San Francisco, USA